تصفیه هیدروژنی بنزین یک فرآیند باارزش و مقرونبهصرفه جهت افزایش و ارتقای کیفی بنزین در مقایسه با سایر فرآیندهای پالایشی است. با توجه به تأثیرات زیانبار ترکیباتی همچون بنزن، آروماتیکها، اولفینها و ترکیبات گوگرددار در سوخت بنزین، بر سلامتی انسان و محیطزیست و اولویت حذفشان، فرآیند تصفیه هیدروژنی بنزین در صنعت پالایش در حال حاضر از اهمیت ویژهای برخوردار است. اساس این فرایند تصفیه هیدروژنی انتخابی بنزین در راکتورهای سولفورزدایی بعد از جداسازی برشهای سبک یک برج تفکیک جهت حفظ عدد اکتان نهایی بنزین است بهطوریکه برشهای سبکتر جهت گوگردزدایی نیاز به تصفیه دارد؛ بنابراین قبل از برج تفکیک از راکتور هیدروژناسیون استفاده شده که اساس آن هیدروژناسیون دیاولفینها و اولفینها و تبدیل مرکاپتانها به تیوفن است. با این عمل گوگرد و موجود در برش سبکتر به قسمت سنگینتر انتقال مییابد درنتیجه میزان گوگرد برش سبکتر به کمتر از 50ppm کاهش و برش سنگین به بخش سولفورزدایی هدایت میشود. این فرایند تحت عنوان تصفیه هیدروژنی بنزین شناخته شده و هدف آن تولید بنزین با استاندارد یورو 4 است. در این تحقیق طرحی نوین در راستای تغییرات در طراحی فرایند واحد بهمنظور افزایش و ارتقای کیفی بنزین تولیدی از استاندارد یورو 4 به یورو 5 یا به عبارتی بنزین پاک، ارائه شده که صحت آن بر اساس محاسبات مهندسی با نرمافزار شبیهساز Aspen Hysys، مورد بررسی قرار میگیرد. در انتهای مدل شبیهسازی شده، کلیه پارامترهای مربوط به تجهیزات فرایندی و نیز سایزینگ آنها مجدداً محاسبه و در مدل جدید طراحی شده بهصورت پارامترهای جدید اصلاح شده ارائه میگردد.