شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران
نشریه علمی فرآیند نو
1735-6466
2821-160X
13
62
2018
08
23
بررسی مایعات یونی و سایر عوامل مؤثر بر فرایند گوگردزدایی اکسیداسیونی
5
20
FA
خشایار
شریفی
مدیر پروژه/ پژوهشگاه صنعت نفت
sharifikh@ripi.ir
مصطفی
سپه وندی
کارشناس ارشد فرایند/ پژوهشگاه صنعت نفت
mostapha.sepahvandi@gmail.com
بهروز
نونهال
پژوهنده ارشد/ پژوهشگاه صنعت نفت
nonahal@ripi.ir
احتراق محصولات نفت خام مانند گازوئیل و بنزین موجب مشکلات جدی و گسترده و آلودگیهای زیست محیطی میشوند. یکی از اهداف مهم در پالایشگاهها حذف گوگرد یا تبدیل مواد گوگردی به مواد بیضرر است و مقررات سختگیرانهای برای به حداقل رساندن این آلایندهها از قبیل اکسیدهای گوگردی در نظر گرفتهشده است. از روشهای کاهش ترکیبات گوگردی در فراوردههای نفتی میتوان به گوگردزدایی هیدروژنی گوگردزدایی جذبی ، گوگردزدایی بیولوژیکی و گوگردزدایی اکسیداسیونی اشاره نمود. در میان انواع روشهای اشاره شده فرایند گوگردزدایی اکسیداسیونی به دلیل سادگی فرایند، عدم نیاز به هیدروژن، شرایط عملیاتی ملایم و هزینه نسبتاً کمتر موردعلاقه بسیاری از محققین قرارگرفته است. در این مقاله به کاتالیستها و مایعات یونی استفادهشده در این فرایند و همچنین درصد گوگردزدایی آنها در شرایط مختلف عملیاتی بهصورت گسترده پرداختهشده است.
گوگردزدایی اکسیداسیونی,کاتالیست,مایعات یونی
https://www.farayandno.ir/article_40582.html
https://www.farayandno.ir/article_40582_622e7dc7329446ea712bed80e1900131.pdf
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران
نشریه علمی فرآیند نو
1735-6466
2821-160X
13
62
2018
08
23
بررسی تاثیر تغییر دبی بر روی چگونگی عملکرد فلر با استفاده از مدلسازی به کمک دینامیک سیالات محاسباتی( CFD )
21
37
FA
آرزو
نوروزی یامچلو
گروه مهندسی شیمی- واحد علوم و تحقیفات تهران- دانشگاه آزاد اسلامی- تهران- ایران
a_noroozi_69@yahoo.com
عزت اله
جودکی
دانشگاه اراک، دانشکده فنی و مهندسی، گروه مهندسی شیمی، کد پستی 8349-8-38156، اراک، ایران
e.joudaki@yahoo.com
امیر
حیدری نسب
گروه مهندسی شیمی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
a_heidarinasab@yahoo.com
دینامیک سیلات محاسباتی (CFD ) ابزار عددی مناسبی برای حل معادلات پیچیده جریان سیال، انتقال حرارت و واکنش شیمیایی مانند مساله فلر است. در این تحقیق تاثیر تغییر دبی بر روی چگونگی عملکرد فلر یکی از پالایشگاههای نفت ایران در محدوده دبی واقعی 4000 پوند در ساعت با استفاده از مدلسازی به کمک CFD با نرم افزار انسیس فلوئنت ورژن 16.0 مورد مطالعه قرار گرفته است و همچنین هندسه و مش بندی سیستم توسط نرم افزار گمبیت 2.4.6 انجام شده است تا اثر تغییرات دبی گازهای خروجی روی دمای شعله، طول شعله، پروفایل غلظت گونه های حاصل از احتراق و الگوی جریان آشفته در شعله مورد بررسی قرار گیرد. محاسبات به صورت دو بعدی با شرط تقارن محوری میباشد که از مدل اغتشاش k-ε استاندارد، مدل احتراق Non-Premixed Combustion، الگوریتم SIMPLE بر پایه فشار و حالت پایا استفاده شده و همچنین از اثرات باد صرف نظر شده است
تغییر دبی,فلر,مدلسازی,دینامیک سیالات محاسباتی
https://www.farayandno.ir/article_40524.html
https://www.farayandno.ir/article_40524_bdea2badd2c1ad9e4fdcce64b2e78c1c.pdf
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران
نشریه علمی فرآیند نو
1735-6466
2821-160X
13
62
2018
08
23
افزایش عدد ستان ترکیبات سوخت دیزل بیودیزل با استفاده از کاتالیست هیبریدی دی اکسید سریم بر پایه نانوساختارهای کربنی
38
46
FA
مهرداد
میرزاجان زاده
استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، دانشکده فنی و مهندسی، گروه مهندسی شیمی
mehrdad_1228@yahoo.com
مهدی
ارجمند
0000-0003-1587-6892
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، دانشکده فنی و مهندسی، گروه مهندسی شیمی
m_arjmand@azad.ac.ir
علی اکبر
سیف کردی
عضو هیات علمی، دانشکده مهندسی شیمی و نفت، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران
safekordi@sharif.edu
علیمراد
رشیدی
هیات علمی، پژوهشگاه صنعت نفت، تهران، ایران
rashidiam@ripi.ir
برات
قبادیان
عضو هیات علمی، گروه مهندسی مکانیک بیوسیستم، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
bghobadian2004@yahoo.com
عزت اله
جودکی
عضو هیات علمی دانشگاه اراک دانشکده فنی گروه مهندسی شیمی
e.joudaki@yahoo.com
هدف از انجام این تحقیق سنتز نانوکاتالیست هیبریدی دی اکسید سریم بر پایه نانو لوله های کربنی جهت افزودن به ترکیبات سوخت دیزل- بیودیزل برای افزایش عدد ستان این نوع ترکیبات سوختی بود. برای این منظور از دی اکسید سریم(CeO2) به عنوان کاتالیست و از نانو لوله های کربنی چند دیواره (MWCNTs) به عنوان پایه کاتالیست در سه غلظت 30، 60 و ppm90 در ترکیبات سوخت دیزل- بیودیزل شامل گازوئیل، بیودیزل(B100)، ترکیب %95 گازوئیل و %5 بیودیزل (B5) و ترکیب %80 گازوئیل و %20 بیودیزل (B20) استفاده شد. نتایج نشان داد نانوکاتالیست سنتز شده با دارا بودن سطح ویژه بالا، در حین واکنش احتراق سوخت در موتور دیزل و همچنین توزیع پذیر بودن و پایداری مناسب به دلیل داشتن پایه کربنی عامل دار شده، موجب افزایش قابل ملاحظه عدد ستان می گردد.
عدد ستان,نانو کاتالیست,دی اکسید سریم,نانو لوله کربنی,گازوئیل
https://www.farayandno.ir/article_40525.html
https://www.farayandno.ir/article_40525_23805986bf00ce04d0eab2dcc326f075.pdf
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران
نشریه علمی فرآیند نو
1735-6466
2821-160X
13
62
2018
08
23
مطالعه و بررسی آزمایشگاهی عوامل مؤثر در پایداری غشاء مایع امولسیونی به منظور استفاده در تصفیه پساب های صنعتی
47
60
FA
عبدالرضا
مقدسی
عضو هیئت علمی گروه مهندسی شیمی دانشگاه اراک
a-moghadassi@araku.ac.ir
آناهیتا
باباپور
سایر
anna_babapour@yahoo.com
فهیمه
پرویزیان
عضو هیئت علمی گروه مهندسی شیمی دانشگاه اراک
fahimeh_parvzian@yahoo.com
سید محسن
حسینی
عضو هیئت علمی گروهن مهندسی شیمی دانشگاه اراک
sayedmohsen_hosseini@yahoo.com
جریان آبی آلوده به یونهای فلزات سنگین غالبا از فرآیندهای صنعتی مختلف به وجود می آید که توجه محققین زیادی را به جداسازی این فلزات جلب شود. روش های بسیاری برای بازیابی فلزات سنگین از زباله های صنعتی طراحی شده اند که استخراج با حلال، بارش تبادل یونی ، الکترولیز، جداسازی با غشاء و ... از جمله این روش ها می باشد. غشاء مایع امولسیونی به عنوان ابزاری با قابلیت گزینش پذیری بالا در رقت های پایین برای جداسازی این فلزات مورد استفاده قرار گرفته است. در واقع غشاء مایع امولیسیونی شکل توسعه یافته استخراج با حلال است که در آن استخراج و تهی سازی همزمان در یک مرحله صورت می گیرد.
پساب صنعتی,فلزات سنگین,غشاء مایع امولسیونی,امولسیون سازی,امولسیون دوگانه
https://www.farayandno.ir/article_40527.html
https://www.farayandno.ir/article_40527_f9eefbf3b877cfba461467901ec5a92a.pdf
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران
نشریه علمی فرآیند نو
1735-6466
2821-160X
13
62
2018
08
23
چالشهای کاربرد نفت خام سنگین: تشکیل امولسیونهای پایدار و مشکلات انتقال در خطوط لوله
61
84
FA
لیلا
داورپناه
هیات علمی-پژوهشگاه مواد و انرژی
l.davarpanah@merc.ac.ir
الهام
عبداله زاده شرقی
هیات علمی-پژوهشگاه مواد و انرژی
e.abdollahzadeh@merc.ac.ir
کاهش ذخایر منابع نفتی متعارف و افزایش تقاضای جهانی سبب افزایش بهره برداری از نفت سنگین که درصد قابل توجهی از ذخایر نفت خام دنیا را به خود اختصاص میدهد، شده است. تشکیل امولسیونهای پایدار نفت در آب در مخازن هیدروکربوری یا در خلال فرایندهای تولید اجتناب ناپذیر است که سبب ایجاد مشکلات زیست محیطی و افزایش هزینه های انتقال و پالایش میگردد. همچنین ویسکوزیته بالای نفت سنگین مشکلات فراوانی را در خلال استحصال و انتقال ایجاد مینماید. فرایندهای کاهش ویسکوزیته نفت خام سنگین جهت انتقال در خطوط لوله موضوع بسیاری از تحقیقات بوده اند. در این مقاله چالشهای مرتبط به استفاده از این ذخایر انرژی با مروری جامع بر متون علمی مورد ارزیابی قرار گرفته است.
نفت خام سنگین,کاهش ویسکوزیته,آسفالتین,امولسیونهای نفتی
https://www.farayandno.ir/article_40528.html
https://www.farayandno.ir/article_40528_ed449728cbbae41fca3a8b5fc0fa61fa.pdf
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران
نشریه علمی فرآیند نو
1735-6466
2821-160X
13
62
2018
08
23
مدلسازی دوبعدی پتانسیل انتقال رسوب بندر صادراتی ماهشهر
85
97
FA
امیر
زارع پور
دانشجوی کارشناسی ارشد سازه های دریایی دانشکده مهندسی دریا دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، ایران
amir.zarepour60@gmail.com
مهدی
بهداروندی عسکر
عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی دریا دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر
sazehenteghal@yahoo.com
سهام الدین
چراغی
کارشناس ارشد فیزیک دریا ، سازمان بنادر و کشتیرانی
s.cheraghi@yahoo.com
وحید
زارعی
عضو هیئت علمی گروه الکترونیک و مخابرات دریایی دانشکده مهندسی دریا دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر،ایران
v.zarei@kmsu.ac.ir
عبدالله
حنفی
کارشناس ارشد HSE و مدیریت بحران ، پالایشگاه آبادان،ایران
a.hanafi@gmail.com
دراین تحقیق با نرمافزار MIKE21 مدل جریان جزرومدی اجرا و نتایج آن با دادههای ایستگاه بندر امام خمینی واسنجی و سپس انتقال رسوب در کانال خور ماهشهر ارزیابی شد. تغییرات موروفودینامیک مناطق خورها یک تغییرات آرام و در طی یک دهه و بیشتر میباشند و نتایج مدلها تغییرات بسیار اندکی را در تغییرات لایه بستر نمایش میدهند. بر اساس دادههای هیدروگرافی دورهای در نرمافزار ArcGIS تغییرات تراز بستر نیز ارزیابی گردید. میزان تغییرات ضخامت لایه بستر در بخش میانی به دلیل تغییر در الگوی سرعت جریان در زمان جزرومد بیشتر میباشد. در کل کانال نرخ غلظت رسوبات معلق بالاست. نرخ نشست رسوب به طور متوسط حدود 13500 مترمکعب در سال میباشد.
خورموسی,بندر ماهشهر,انتقال رسوب,MIKE21
https://www.farayandno.ir/article_40526.html
https://www.farayandno.ir/article_40526_26cecf98f13c6d1fb6c53d4ea30a2f7b.pdf