بررسی کارایی فیلترهای تولیدشده از لایه‌های نانولیفی در جذب ناخالصی و آلودگی سوخت دیزل

نوع مقاله : ترویجی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی، دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان

2 دانشیار، عضو هیئت‌علمی دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر

چکیده

موتورهای دیزل به‌عنوان یکی از اساسی­ترین پایه­های حمل‌ونقل و صنعت در جوامع مدرن به خدمت گرفته می‌شوند. ویژگی‌های جذاب اقتصادی و فنی، قابلیت اعتماد، سادگی، طول عمر مفید طولانی و رانش‌پذیری مناسب، برخی از مشخصات خاص این موتورها را تشکیل می­دهند. به­دلیل فشار بالا در پمپ‌ها و تجهیزات سوخت‌رسانی، عملکرد صحیح این موتورها به سوخت تمیز وابسته است. لذا انتخاب مناسب‌ترین تجهیزات تصفیه سوخت اهمیت زیادی دارد.
فیلترهای پلیمری متداول علی‌رغم اینکه بسیاری از ناخالصی‌های گازوئیل را حذف می‌کنند، از جداسازی ذرات میکرونی عاجزند. به‌علاوه حذف قطرات ریز آب به‌وسیله این فیلترها به‌سختی امکان‌پذیر است.
لایه­های ساخته شده از نانوالیاف در یک دهه اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. ظرافت و نسبت سطح به حجم بالای لایه‌های نانولیفی آن‌ها را قادر می‌سازد که در جداسازی ذرات ریز میکرونی، دقیق و مؤثر عمل کنند. در این پژوهش با تولید لایه نانولیفی مناسب، به بررسی رفتار جذب آب و عملکرد جداسازی ذرات ریز میکرونی از گازوئیل پرداخته می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Performance Evaluation of Nano-Fibrous Filter Media on Diesel Impurities and Pollution Absorption

نویسندگان [English]

  • Alireza Shiasi 1
  • Parviz Nourpanah 2
  • Ahmad Moosavi Shooshtari 2
1 PhD Student, Isfahan University of Technology, Department of Textile Engineering, Isfahan, Iran
2 Associate Professor, Amirkabir University of Technology, Department of Textile Engineering, Tehran, Iran
چکیده [English]

Diesel motors are used vastly as main sources of power in industry and transportation in modern countries. They are heavy-duty and their durability and simplicity makes them technically and economically handy. Diesel engines performance depends on clean fuel, mainly because of injection equipment and ultra-high pressure pumps. So, the most appropriate fuel conditioning equipment must be used. Polymeric filter media are usually used in diesel fuel filtration. Despite removing most of diesel impurities, they are unable to trap micron-size particulates. In addition, small water droplets coalescence is rarely possible. Electrospun Nano-fibrous Membranes (ENMs) are increasingly gaining momentum for their filtration efficiency in the last decade. Fineness and large surface area per unit volume of ENMs make them an effective method for particulate removal and purification. In this study, optimized ENMs were prepared and their filtration performance of micron-sized particulate matters and separation of water droplets from diesel fuel was investigated.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Filtration
  • Nanofibers
  • Diesel
  • Particulates
[1] Sutherland K.; Filters and Filtration Handbook, 5th Edition, Elsevier Ltd, 2008.
[2] M.K. Khair; “Progress in Diesel Engine Emission Control”, Journal of Engineering for Gas Turbine and Power, Vol. 114, pp. 568-577, 1992.
[3] مجید آل­آقا، احمد موسوی شوشتری، «تولید نانولایه‌های هیبریدی با قابلیت جداسازی ذرات آب از نفت»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی نساجی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، 1390.
[4] C. Shin, G. G. Chase; "Water-in-Oil Coalescence in Micro-Nanofiber Composite Filters", AIChE Journal, Vol.50, No.2, pp. 343-350, 2004.
[5] Basu, S.; "A Study on Effect of Wetting on Mechanism of Coalescence in a Model Coalescer", J. Colloid Inter. Sci., Vol.159, pp. 68, 1993.
[6] Moses, S. F., and K. M. Ng; “A Visual Study of the Breakdown of Emulsions in Porous Coalescers”, Chem. Eng. Sci., Vol.40, No.12, pp. 2339, 1985.
[7] Hazlett, R. N.; “Fibrous Bed Coalescence of Water: Steps in the Coalescence Process”, I & EC Fundamentals, Vol.8, No.4, pp. 625, 1969.
[8] Voyutskii, S. S., K. A. Akl’yanova, R. Panich, and N. Fodiman; “Mechanism of Separation of the Disperse Phase of Emulsions during Filtration”, SSSR, Vol.11, pp.1155, 1953.
[9] Nasouri K., Shoushtari A.M.; “Modeling and optimization of electrospun PAN nanofiber diameter using response surface methodology and Artificial Neural Networks”, Journal of Applied Polymer Science, Vol. 126, pp.127-135, 2012.
[10] D.C. Montgomery; Design of Experiments, John Wiley and Sons, New York, USA, 2001.