%0 Journal Article %T مدلسازی جاذب دینامیکی ارتعاش در سیستمهای لوله‌کشی با استفاده از نرم‌افزار CAESAR II %J نشریه علمی فرآیند نو %I شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران %Z 1735-6466 %A کریمی, مهدی %A شریفی, آرش %A فیروزفام, نغمه %A شمشادی, مهرداد %D 2022 %\ 08/23/2022 %V 17 %N 78 %P 22-36 %! مدلسازی جاذب دینامیکی ارتعاش در سیستمهای لوله‌کشی با استفاده از نرم‌افزار CAESAR II %K ارتعاشات %K سیستمهای لوله‌کشی %K جاذب ارتعاش %K نرم افزار CAESAR II %R 10.22034/farayandno.2023.556155.1875 %X ارتعاشات خارج از محدوده مجاز در سیستمهای لوله‌کشی فرآیندی به دلیل ایجاد بارهای نوسانی منجر به خستگی، شکست و در نهایت توقف در تولید می‌شود. مطالعه حاضر بر روی کاهش ارتعاشات در یک سیستم لوله‌کشی واقعی در پالایشگاه نفت انجام شده است. سیستم با در نظر گرفتن دامنه جابجایی ماکزیمم لوله و فرکانس مربوطه در نرم‌افزارCAESAR II مدلسازی شده و تنشهای وارد بر فلنجها و تکیه‌گاهها، فرکانسهای طبیعی و شکل مودهای سیستم در تحلیل دینامیکی استخراج می‌گردد. جهت کاهش ارتعاشات، تیر یکسرگیردار با جرم متمرکز در انتها که در این مقاله beam DVA نام‌گذاری می‌شود، به عنوان جاذب ارتعاش طراحی و سپس کل مجموعه در نرم‌افزار CAESAR II مدلسازی می‌گردد. نتایج مدلسازی نشان می‌دهد استفاده از beam DVA با مشخصات بهینه می‌تواند منجر به کاهش 73% درصدی دامنه جابجایی در لوله شود. جهت صحه‌گذاری بر نتایج، beam DVA ساخته و در سیستم لوله‌کشی واقعی نصب می‌شود. اندازه‌گیری‌های تجربی نشان می‌دهد با نصب beam DVA سطح ارتعاشات لوله به میزان %69 پایین می‌آید. لذا تطابق قابل قبولی مابین نتایج مدلسازی و تجربی وجود دارد. %U https://www.farayandno.ir/article_701661_551fbc58e4213689d3f085ea807cb39c.pdf