شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایراننشریه علمی فرآیند نو1735-6466156920200521Study of Heat Transfer Mechanisms in Permanent Magnet Synchronous Motors (PMSM)بررسی سازوکارهای انتقال حرارت در موتورهای سنکرون مغناطیسی دائم (PMSM)523247909FAسعید زینالی هریساستاد دانشکده مهندسی شیمی و نفت، دانشگاه تبریز0000-0001-6203-0385پدرام وثوقیدانشجوی دکترای دانشکده مهندسی شیمی و نفت، دانشگاه تبریزJournal Article20190804Vast usage of electric motors force engineers to pay more attention in design of electric motors so these machines could be better used by major population of people. In this article heat transfer mechanism of PMSM is studied. Firstly all parts of the motor is introduced and then heat transfer study has applied on each. The most important part of the motor is winding that is highly vulnerable. The second important part is air-gap. The next important part that should be considered is gap between frame and stator that should be considered while designing. The most convective heart transfer is occurred in air-gap, end windings and inside and outside of the motor. On the other hand, the most conduction heat transfer rate is occurred in stator, rotor and magnet.استفاده وسیع از موتورهای الکتریکی، مهندسین را بر آن میدارد که در طراحی، بهرهبرداری و کنترل موتورهای الکتریکی دقت لازم را مبذول دارند. در این پژوهش به بررسی سازوکارهای انتقال حرارت در موتور سنکرون مغناطیس دائم پرداخته میشود. ابتدا تکتک بخشهای موتور سنکرون مغناطیس دائم معرفی شده و سپس انتقال حرارت در این بخشها بررسی میشود. مهمترین قسمت موتور از نظر حساسیت و اهمیت انتقال حرارت بهتر برای دقت بیشتر روی آن، مارپیچها هستند که قبل از قسمتهای دیگر موتور آسیب میبینند. همچنین دومین قسمت موتور از نظر اهمیت انتقال حرارت بیشتر و بهتر، فاصله هوایی است. مورد بعدی که باید مد نظر گرفته شود، فاصله فصل مشترک بین بدنه (فریم) و استاتور است که در زمان طراحی میتوان از فاصلههای بسیار بزرگ خودداری کرد. همچنین در مطالعه دقیقتر انتقال حرارت قابل ذکر است که بیشترین انتقال حرارت جابجایی در فاصله هوایی، انتهای مارپیچ و داخل و خارجی موتور است و همچنین بیشترین نرخ انتقال حرارت هدایتی در استاتور، روتور و آهنرباهای مغناطیسی دائم است.https://www.farayandno.ir/article_247909_6b6919f37384f5377fdae8066c8a446b.pdfشرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایراننشریه علمی فرآیند نو1735-6466156920200521CFD Analysis of two-phase pressure drop in structured pakingsآنالیز افت فشار دوفازی در آکنههای ساختاریافته به کمک دینامیک سیالات محاسباتی2434247916FAمرتضی زیوداراستاد گروه مهندسی شیمی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدانعلی شاه محمدیکارشناس ارشد مهندس شیمی گروه مهندسی شیمی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدانJournal Article20190820In structured packings, the pressure drop is one of the critical factors in calculating the optimal diameter of the tower. In the present research, two phase pressure drop in SulzerBX structured packing was optaincd by computational fluid dynamics and compared with experimental data. The relative error was 9.1%. Furthermore, the amount of maximum pressure drop was 833.7 Pascal per meter at gas and liquid velocities of 0.899 and 0.0298 m/s, respectively. In addition, the minimum pressure drop was 25.1 Pascal per meter at gas and liquid velocities of 0.341 and 0.0298, respectively. Compared with conventional packings the pressure drop in perforated plates illustrated a 7% reduction.<strong> </strong>This study aims to investigate the influence of packing plates holes on two phase pressure drop.در آکنههای ساختاریافته افت فشار یکی از مهمترین پارامترهای مهم در محاسبه قطر بهینه برج است. در پژوهش پیشرو افت فشار دوفازی در آکنه ساختاریافته SulzerBX توسط دینامیک سیالات محاسباتی محاسبه و با دادههای آزمایشگاهی مقایسه شده است. درصد خطای نسبی %9/1 بهدستآمده است. میزان افت فشارها در بیشترین حالت 833/7 پاسکال بر متر به ترتیب در سرعتهای گاز و مایع 0/899 و 0/0298 متر بر ثانیه و در کمترین حالت، 25/1 پاسکال بر متر به ترتیب در سرعتهای گاز و مایع 0/341 و 0/0298 متر بر ثانیه بهدستآمده است. در مقایسه نتایج حاصل از افت فشار صفحات سوراخدار با نتایج حاصل از افت فشار در صفحات ساده و بدون سوراخ، افت فشار در صفحات سوراخدار %7 کاهش داشته است. در این پژوهش به بررسی اثر سوراخهای موجود بر روی صفحات آکنه بر افت فشار دوفازی پرداخته شده است.https://www.farayandno.ir/article_247916_54502f18dbf99ab33ca123976e6f8b58.pdfشرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایراننشریه علمی فرآیند نو1735-6466156920200521Experimental Study and CFD Simulation of Heat Transfer Fixed Bed Affected by The wall: Particle Rotation and Location Effects on Hot Spots Creation Using Taguchi Methodمطالعه آزمایشگاهی و شبیهسازی CFD انتقال حرارت راکتور پرشده تحت تأثیر دیواره: اثر شکل دانه کاتالیستی و حالت قرارگیری آن بر تشکیل نقاط داغ با استفاده از روش تاگوچی3551247861FAمهدی زارعآزمایشگاه دینامیک سیالات محاسباتی، دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز، دانشگاه علم و صنعت ایرانسید حسن هاشم آبادیآزمایشگاه دینامیک سیالات محاسباتی، دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز، دانشگاه علم و صنعت ایرانJournal Article20190902In this study, the heat transfer of a single catalyst particle (cylindrical, sg-cylindrical, and tri-lobe) beside the bed wall was studied experimentally and numerically with the bed to particle diameter ration (N) of 4.5, 5.1, 6.7 respectively. In the numerical section, the Finite Element Method (FEM) was applied to solve the momentum, continuity, and Energy. Experimental data was used to validate the numerical results. The results showed that three are the important area around the catalyst particle: low-velocity fluid around the particle, space between the particle and bed wall, and space behind the particle. The wall effects on the heat transfer were studied by reducing the distance of the particle-bed wall. Results showed that cylindrical and sg-cylindrical particles face hot-spot for yc/Dp≤0.143 and θa=60 and θz=90 degrees are the highest probable degrees for hot-spot creation. Finally, the Taguchi method was used to find the optimized particle location around the bed wall.در مطالعه حاضر انتقال حرارت تکدانه کاتالیستی (استوانهای، استوانهای شیاردار و سهپر) به ترتیب با نسبت قطر بستر به قطر دانه (N) 6/7، 5/1، 4/5 در مجاورت دیواره بستر بهصورت آزمایشگاهی و عددی مطالعه شد. در قسمت عددی بهمنظور حل معادلات مومنتوم، پیوستگی و انرژی از روش اجزای محدود (FEM) استفاده گردید. بهمنظور اعتبارسنجی روش عددی از دادههای آزمایشگاهی استفاده شد. نتایج نشان داد که سه ناحیه مهم در اطراف دانه وجود دارند: ناحیه سرعتپایین در مجاورت دانه، فضای بین دانه و دیواره و فضای پشت دانه. با کاهش فاصله دانه-دیواره تأثیر دیواره بر میزان انتقال حرارت بررسی شد. نتایج نشان داد که دانه استوانهای و استوانهای شیاردار برای 0/143 ≥yc/Dp ایجاد نقطه داغ میکنند و زوایای 90=θz و 60=θa بیشترین احتمال ایجاد نقاط داغ را دارند. درنهایت با استفاده از روش تاگوچی به بررسی حالت قرارگیری بهینه دانه در مجاورت دیواره پرداخته شد.https://www.farayandno.ir/article_247861_edd79f9edfcd8676a34395d823a1287e.pdfشرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایراننشریه علمی فرآیند نو1735-6466156920200521Investigation of Ethan and Carbon Dioxide Hydrate Formation Kinetics in Constant Pressure and Methane and Ethane Hydrate in Constant Volume in Agitated Reactorبررسی سینتیک تشکیل هیدرات اتان و دیاکسید کربن در فرآیند فشار ثابت و هیدرات متان و اتان در فرآیند حجم ثابت درون رآکتور همزندار5266247908FAفرناز فتح باهریدانشکده مهندسی نفت، گاز و پتروشیمی، دانشگاه خلیجفارسفیروز طبخیعضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس بوشهر، دانشکده مهندسی نفت، گاز و پتروشیمیامیرعباس ایزدپناهعضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس بوشهر، دانشکده مهندسی نفت، گاز و پتروشیمیJournal Article20190921In this study Kashchiev and Firoozabadi kinetic model that calculate overall rate of hydrate formation by using nucleation and growth rate, was used, however, the other models based on the crystallization theory, determined gas hydrate formation rate in growth stage.<br />Growth and nucleation rate and parameters that affecting them, were investigated. Moreover ethane and carbon dioxide consumption rate at constant pressure, and ethane and methane consumption rate at constant volume were obtained by using this model. Results of model were compared to experimental data and the results showed, this kinetic model had good agreement with experimental data just in isobaric condition.در این پژوهش، مدل سینتیکی ارائه شده توسط کاشچیو و فیروزآبادی استفاده شده است که سرعت تشکیل هیدرات را با در نظر گرفتن سرعت رشد و هستهزایی محاسبه میکند، درحالیکه مدلهای ارائه شده بر اساس تئوری تبلور، سرعت تشکیل هیدرات را فقط در مرحله رشد بررسی میکنند. سرعت رشد و هستهزایی و پارامترهای تأثیرگذار روی این دو پدیده در این کار مورد بررسی قرار گرفتهاند. علاوه بر این سرعت مصرف گازهای اتان و دیاکسید کربن در فرآیند فشار ثابت و گازهای اتان و متان در فرآیند حجم ثابت با استفاده از این مدل به دست آمد. نتایج حاصل از مدل با دادههای تجربی مقایسه شده است و نشان داده شد که مدل سینتیکی بهکار برده شده فقط برای حالت فشار ثابت قابل استفاده است.https://www.farayandno.ir/article_247908_85ecc3bf786b654f6ddad5fbc1cd69aa.pdfشرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایراننشریه علمی فرآیند نو1735-6466156920200521Petroleum Products Distribution Planning Model in Terms of Fleet Constraints and Transportation Infrastructure in Iranمدل برنامهریزی توزیع فرآوردههای نفتی با لحاظ محدودیتهای ناوگان و زیرساختهای حملونقل در ایران6786247910FAامیرحسین علافی پوردانشجوی کارشناسی ارشد، مهندسی برنامهریزی حملونقل، دانشکده مهندسی حملونقل، دانشگاه صنعتی اصفهانمحمد تمناییاستادیار گروه مهندسی برنامهریزی حملونقل، دانشکده مهندسی حملونقل، دانشگاه صنعتی اصفهانوحید ناصرزعیمریاست اداره حملونقل زمینی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایرانJournal Article20191006Refineries, warehouses and demand points are the main components of the petroleum products distribution network. The unbalanced distribution of the network components, increasing demand in recent years, and the difference in the infrastructure of various transportation modes between the components of the network, require the optimal distribution of the products. In the present study, the optimal transportation of the petroleum products from the refineries to the warehouse and from warehouses to demand points has been analyzed through the pipeline network, road and rail types. A mathematical model is presented with the aim of minimizing transportation costs in the petroleum supply chain, in order to satisfy demand over a specific time horizon. To solve the problem, a real network is implemented in GAMS optimization software.پالایشگاهها، انبارها و نقاط تقاضا، اجزای اصلی تشکیلدهنده شبکه توزیع فرآوردههای نفتی هستند. پراکندگی نامتوازن اجزای تشکیلدهنده شبکه توزیع، افزایش تقاضا در سالهای اخیر و تفاوت زیرساخت گونههای مختلف حملونقل بین اجزای تشکیلدهنده شبکه، توزیع بهینه فرآوردهها را میطلبد. در پژوهش حاضر، حملونقل بهینهی فرآوردههای نفتی از پالایشگاهها تا شبکه انبارها و از انبارها تا نقاط تقاضا، با استفاده از گونههای خط لوله، جاده و ریل، مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته است. یک مدل بهینهسازی ریاضی LP با هدف کمینهسازی هزینههای حملونقل در شبکه تأمین فرآوردههای نفتی، با رویکرد برآورد تقاضای مصرفکنندگان در یک افق زمانی مشخص ارائه شده است. برای حل مسئله، یک شبکهی واقعی در نرمافزار بهینهسازی GAMS پیادهسازی شده و با استفاده از حلکنندهی CPLEX اجرا شده است. جهت ارزیابی مدل ریاضی پیشنهادی، سه سناریو مبتنی بر افزایش ظرفیت انبارها، افزایش تولیدات پالایشگاهها و افزایش موجودی اولیه انبارها تعریف گردید. نتایج حاصله نشاندهندهی آن است که پیادهسازی هر یک از سناریوها سبب افزایش بهرهوری گونهی خط لوله و کاهش مجموع هزینهها میگردد. بااینحال، در سناریوی افزایش تولیدات میزان کاهش هزینهها بیشتر از سایر سناریوها است. همچنین در سناریوی متناظر با افزایش تولیدات پالایشگاهها، درصد حمل هر یک از فرآوردهها با خط لوله بیشتر از سایر سناریوها است. نتایج حاصله میتواند به عنوان ابزاری جهت برنامهریزی یکپارچه و تضمین برآورده شدن تقاضای مصرفکنندگان، مورد استفاده مدیران در حوزه توزیع فرآوردههای نفتی قرار گیرد.https://www.farayandno.ir/article_247910_a0e7aaea3aa80b2e844cf4472ef0e16f.pdfشرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایراننشریه علمی فرآیند نو1735-6466156920200521Investigation of Isobutane/Butane Alkylation Operation Parameters With Liquid Sulphuric Acid Catalytic for Producing Pure Gasolineبررسی متغیرهای عملیاتی آلکیلاسیون ایزوبوتان-بوتن با کاتالیست مایع اسیدسولفوریک جهت تولید بنزین مرغوب8795247933FAمحمد امین عطشانیشرکت پالایش نفت آبادان، ایرانسعید عطشانیشرکت پالایش نفت آبادان، ایرانسید مصطفی طباطبائی قمشهاستادیار، گروه مهندسی شیمی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر، ایرانضرغام قره باغیمشاور صنعتی، کارشناس ارشد مهندسی پالایش، شرکت پالایش نفت آبادان، ایرانJournal Article20191021The need to eliminate lead and decrease aromatic and olefin particles for the reason of biological problems it causes decline quality and quantity of gasoline production. So using alkylation as additive parts to gasoline can eliminate restrictions applied. The alkylation unit is designed that prevents side reaction as polymerization, while stop regarding the operation conditions such as reaction occurs and quality of alkylate will be reduced. In this article, first, will be explained the process of alkylation with sulphuric acid, then effective operation parameters with be illuminated, and the end limitation of this parameters are obtainable by this study in Abadan alkylation unit.لزوم حذف سرب از بنزین و کاهش مواد آروماتیک و اولفینی در آن به دلیل مسائل زیستمحیطی باعث کاهش کیفی و کمی بنزین تولیدی میشود. بنابراین با استفاده از الکیلیتها بهعنوان یک جزء افزودنی به بنزین میتوان محدودیتهای اعمال شده را برطرف نمود. طراحی واحد آلکیلاسیون به نحوی ست که از رخ دادن واکنشهای رقیب و جانبی نظیر پلیمریزاسیون جلوگیری بهعمل آید. در صورت رعایت نکردن شرایط عملیاتی ازجمله دمای راکتور، غلظت اسید و ایزوبوتان واکنش پلیمریزاسیون شکل گرفته و از کیفیت الکیلیت کاسته میشود. در این مقاله در ابتدا فرایند آلکیلاسیون با اسیدسولفوریک توضیح داده خواهد شد و در ادامه متغیرهای عملیاتی مؤثر بر فرایند تفسیر میشود. سپس با تحقیقات انجام شده در واحد آلکیلاسیون آبادان بهترین محدوده این متغیرها تعیین خواهد شد.https://www.farayandno.ir/article_247933_4737bf1a984e7d25902b5a53813db38a.pdf